Trwa ładowanie...

FAQ

Jaka jest różnica pomiędzy przestrzeniami kolorów RGB i CMYK?

Praktycznie wszystkie monitory pracują w przestrzeni barw RGB. Jest to paleta kolorów powstająca poprzez mieszanie się 3 różnych wiązek światła – czerwonej, zielonej i niebieskiej (Red, Green, Blue). Po zsumowaniu wszystkich barw uzyskamy kolor biały. Wyjściowy kolor monitora to czarny, więc aby uzyskać inne kolory musimy mieszać ze sobą barwy z przestrzeni RGB.

CMYK jest zestawem kolorów używanych w procesach drukarskich – Cyan, Magenta, Yellow (żółty), blacK (czarny). Farby CMYK łączone są ze sobą nie za pomocą mieszania, tylko poprzez nakładanie warstwami, dlatego barwa końcowa może mieć od 0 do 400% pokrycia kolorem. W tym przypadku, łączenie ze sobie kolorów powoduje, że uzyskujemy coraz ciemniejszą barwę. Co ciekawe, ustawienie 100% pokrycia czarnym tuszem (K), nie tworzy najciemniejszej możliwej czerni. Aby otrzymać „prawdziwą” czerń, należy dodać inne kolory z modelu CMYK – najlepszy efekt otrzymamy wprowadzając następujące wartości: 60% C, 40% M, 40%Y i 100% K.

Obraz na monitorze, korzystającym z palety barw RGB jest bardziej wyrazisty i posiada większą głębię kolorów. Wiąże się to również z faktem, iż monitor emituje światło, a papier je pochłania. Przestrzeń RGB ma większy zakres kolorów niż CMYK. Problemy towarzyszące zamianom przestrzeni kolorów CMYK i RGB wynikają z faktu, że zakresy skali barw tworzących każdą z nich nie pokrywają się. W efekcie nie tylko modyfikujemy, ale także tracimy część informacji o kolorze.

Techniki uszlachetniania – na czym polega lakierowanie?

Lakier UV chroni nadruk przed ścieraniem i przedłuża żywotność produktu.
Lakier błyszczący
wzmacnia kolory i zwiększa kontrast, natomiast lakier matowy wygasza refleksy świetlne, co powoduje zwiększenie czytelności wydruków. Lakierowanie zwiększa sztywność papieru, w związku z tym do uszlachetniania wykorzystuje się także podłoża o mniejszej gramaturze.

Obecnie bardzo popularne staje się lakierowanie wybiórcze, polegające na nałożeniu lakieru tylko na wybrane elementy zadrukowanego obszaru, w celu stworzenia nietypowego projektu graficznego. Dzięki lakierowaniu wybiórczemu możemy bardziej wyeksponować poszczególne elementy grafiki i skupić na nich uwagę odbiorców. Oprócz lakierów błysk i mat możemy także zdecydować się na lakierowanie wybiórcze z dodatkiem różnych pigmentów, takich jak złoty, metaliczny, perłowy czy interferencyjny.

Lakierowanie wybiórcze możemy stosować razem z foliowaniem - lakier błyszczący na folii matowej lub lakier matowy na folii błyszczącej. Folię nakładamy na cały arkusz, następnie na wybrane miejsca nanosimy lakier. Takie wykończenie daje bardzo atrakcyjny kontrast pomiędzy obszarami matowymi, a z połyskiem. Całość prezentuje się bardzo elegancko, a elementy na których nam zależy są odpowiednio wyeksponowane.

Techniki uszlachetniania – na czym polega foliowanie?

Foliowanie to jedna z najpopularniejszych metod uszlachetniania druku. Polega na pokryciu laminatem całej powierzchni zadrukowanej.
  • Folia błysk charakteryzuje się wysokim połyskiem i dużą odpornością. Jej dodatkową zaletą jest wzmacnianie nasycenia kolorów, które dzięki uszlachetnieniu stają bardziej żywe.
  • Folia matowa cechuje się doskonałym wygaszeniem refleksów świetlnych. Polecana szczególnie do laminowania prac, w których priorytetem jest czytelność grafiki.
  • Folia soft touch wyróżnia się przede wszystkim fakturą - jest miękka i matowa, w dotyku przypomina aksamit. Dodatkowo posiada wyższą odporność na zarysowania. Stosuje się ją do uszlachetniania wizytówek, zaproszeń, kartek okolicznościowych, katalogów czy opakowań aby nadać im wrażenie elegancji i wyjątkowości.
Foliowanie możemy także stosować razem z lakierowaniem wybiórczym - lakier błyszczący na folii matowej lub lakier matowy na folii błyszczącej. Folię nakładamy na cały arkusz, następnie na wybrane miejsca nanosimy lakier. Takie wykończenie daje bardzo atrakcyjny kontrast pomiędzy obszarami matowymi, a z połyskiem. Całość prezentuje się bardzo elegancko, a elementy na których nam zależy są odpowiednio wyeksponowane.

Techniki uszlachetniania – tłoczenie

Tłoczenie jest jedną z najstarszych metod uszlachetniania druku. Polega na odciskaniu na papierze czy kartonie konkretnego wzoru np. logo czy innego ozdobnego elementu grafiki, poprzez ściśnięcie matrycą. Wyróżniamy 3 rodzaje tłoczeń:

  • tłoczenie wypukłe - pozwala uzyskać efekty wypukłości, wytłaczany element zostaje wyciągnięty ponad podłoże (tłoczenie do góry)
  • tłoczenie wklęsłe - wytłaczany element zostaje wciśnięty w uszlachetniane podłoże (tłoczenie w dół)
  • tłoczenie ślepe - polega na odciśnięciu (tłoczenie w dół) w podłożu samego wzoru bez farby, który jest widoczny dzięki padaniu światła i tworzeniu cieni. W wyniku tego tłoczenia na uszlachetnianym podłożu powstają żłobienia przypominające płaskorzeźby.

Co to jest Hot-stamping?

Hot-stamping polega na pokrywaniu części wydruku specjalną folią, nadając im charakterystyczny metaliczny, srebrny lub złoty połysk. Folia hot-stampingowa odwzorowywana jest na arkuszu pod wpływem wysokiej temperatury, za pomocą specjalnych matryc. Hot-stamping uatrakcyjnia produkt poligraficzny, daje wrażenie bogactwa i elegancji. Wykorzystuje się go m.in. do ozdabiania zaproszeń, opakowań, etykiet, okładek książek, wizytówek, voucherów o ekskluzywnym znaczeniu.

Skąd biorą się różnice kolorystyczne między tym co widać na monitorze, a wydrukiem?

Różnice w kolorach pomiędzy projektem wyświetlanym na monitorze a wydrukami wynikają z kilku czynników. Pierwszym z nich jest fakt, iż projekty graficzne oglądamy na monitorze, który emituje światło, natomiast wydruki prezentowane są nam na papierze, który światło pochłania. Dlatego obraz na ekranie jest bardziej wyrazisty i posiada większą głębię kolorów. Efekt druku w dużej mierze zależy także od koloru podłoża (które nie zawsze jest śnieżnobiałe) i jego poziomu absorpcji. Ten sam obraz będzie wyglądał inaczej na papierze gazetowym, niż na grubym papierze kredowym.

Jednakże głównym powodem różnic kolorystycznych pomiędzy projektem a wydrukiem jest używanie różnych przestrzeni barw. Ekrany wyświetlają kolory z palety RGB, natomiast wszystkie urządzenia drukujące pracują w przestrzeni CMYK. Przestrzeń RGB ma większy zakres kolorów niż CMYK. Z drugiej strony niektóre odcienie żółci czy niebieskiego prezentują się po wydruku znaczniej lepiej niż to, co widzimy na monitorze. Dodatkowo każdy z nas posiada inny monitor, z innymi ustawieniami, a obraz każdorazowo przejmuje ustawienia ekranu na którym jest wyświetlany.

Jak przygotować pliki do druku?

Dopuszczalne rozszerzenia: .pdf , .psd , .jpg , .ai , .tiff , .eps

Podstawowe zasady:

  • Wszystkie kolory powinny być zamienione na przestrzeń barwną CMYK
  • Czcionki projektu powinny zostać zamienione na krzywe. Jeśli napisy są czarne, powinny być w 100% K (K - black, 100% czerni), natomiast jeśli są w kolorze szarym, powinny mieścić się w przedziale od 1% do 99% K.
  • Spady powinny wynosić 3 mm z każdej strony. Grafika powinna być oddalona od linii cięcia o min 2 mm.
  • Jeśli końcowy produkt będzie sztancowany, wykrojnik należy nanieść jako linię wektorową w kolorze 100% dowolnego Pantone z nałożonym overprintem.
  • Wszelkie bitmapy powinny być w rozdzielczości min 300 DPI oraz w profilu kolorystycznym CMYK.

Specyfikacja pozwala uniknąć problemów przy druku i ułatwia pracę grafikom, którzy wiedzą dzięki niej, jak przygotować pliki, aby wydruki najlepiej oddawały projekt graficzny.

Czy mogę zlecić wykonanie projektu graficznego?

Tak, wystarczy wysłać do nas maila na adres: sklep@fortis.net.pl Nasi graficy mają bogate doświadczenie w projektowaniu wszelkiego rodzaju materiałów reklamowych. Do każdego projektu podchodzimy indywidualnie. Układ graficzny tworzymy na potrzebę konkretnego rozwiązania, aby oddawał specyfikę dziedziny, z którą przyszło nam się zmierzyć.

Produkty niestandardowe. Czy mogę zamówić produkt spoza oferty?

Oczywiście! Szczycimy się ogromną elastycznością w podejściu do zamówień. Napisz do nas. Dla nas nie ma rzeczy niemożliwych.

    Skontaktuj się z nami
    Nie czekaj, już dziś dołącz do grona naszych zadowolonych klientów, którzy powierzyli nam produkcję materiałów reklamowych i nie zawiedli się.